Friday, May 28, 2010

peristiwa di highway...

desiran ombak pagi bagai terdengar ditelinga..
tapi aku sekarang di tepi jalan raya yg hingar bingar..
cuba buat lirik dgn kertas dan pen..
dalam poket ada tiga puloh hinggit tujuh posen..
aku berjalan kaki dengan keraguan..
jalan apa yg harus aku gunakan..
mengimbas kenangan dulu..
nak cerita pun malu..
lirik itu dah tersiap dari dulu..
aku tahu nak mulakan darimana..
melihat ke langit..
dengan panas terik matahari yg perit..
melihat diri sendiri..
kenapa boleh jadi begini..
nama aku emy..
cuba sesuaikan hidup yg penuh ilusi..
nampak kereta putih estima..
dia berhenti di tepi lebuh raya...
suatu masa aku ingin kan estima..
tapi apakan daya..
gaji aku hanya lepas beli maggie saja..
hmm..

aku cuba berlari..
tapi tak tahu destinasi..
aku berlari laju lagi..
sampai penat aku berhenti..
badan yg gemuk tercungap..
aku berhenti peluh ku lap..
aku dah fade up..
tapi aku taknak give up..
nampak garisan putus putus di tengah jalan..
aku cuba bermain di tengah tengah jalan..
hon berbunyi..
kereta waja pelahan kan kelajuannya..
dia cakap "gila ka!!!"
aku biarkan saja..
aku ketepi dan biarkan kereta itu pergi..
aku melihat keatas dan nampak lampu jalan..
alangkah indahnya si lampu jalan..
dapat dilihat bagai khayalan..
bila malam bercahaya beramai ramai..
tanpa keseorangan dan tak pernah lalai..
tapi bila dilangar tumbang berderai..
hmmm...

aku melangkah ke satu simpang..
signboard menunjukkan menghala ke klang..
bandar paling gampang tapi aku sayang..
banyak peristiwa berlaku tapi taknak cerita sekarang..
aku dah rasa mcm bangang!!
singgah ke kedai mamak beli air kosong..
aku berehat dan otak aku tetiba kosong..
kertas putih yg ku tulis dah mcm belacan..
tapi untuk lirik mmg aku layan..
aku ketawa sensorang..
semua tgk aku mcm bangang...
aku teruskan perjalanan..
melihat permandangan..
hmmm...

(cerita ini adalah ketika aku kehabisan minyak di highway dan terpaksa membeli minyak di stesen minyak yg jauh sgt... cissss....")

No comments: